“Whiteroom”

 “Whiteroom”

Το Πρόγραμμα Διάχυτης Νοημοσύνης ασχολείται με την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών που ενσωματώνονται πλήρως στο περιβάλλον με τρόπο «αόρατο» και μη αντιληπτό για τον χρήστη, δημιουργώντας τα αποκαλούμενα «Ευφυή Περιβάλλοντα». Πρωταρχικός στόχος αυτών των περιβαλλόντων είναι να αναγνωρίσουν τις βασικές καθημερινές ανάγκες του χρήστη ή μιας κοινότητας χρηστών και κατ’ επέκταση να προσαρμοστούν αναλόγως ώστε να τις εξυπηρετήσουν. Για τον σκοπό αυτό έχει αναπτυχθεί μία σειρά καινοτόμων διαδραστικών συστημάτων, που βασίζονται στις αρχές της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης και συνδυάζουν την πληροφόρηση με την ψυχαγωγία. Στις παραπάνω εφαρμογές υποστηρίζεται ποικιλοτρόπως η αλληλεπίδραση του χρήστη με καινοτόμο, αλλά ταυτόχρονα και ιδιαίτερα φιλικό τρόπο, αξιοποιώντας τη θέση του στον χώρο, αναγνωρίζοντας την ομιλία ή τις χειρονομίες, αλληλοεπιδρώντας με φυσικά αντικείμενα, κοκ. Το Πρόγραμμα μπορεί να βρει πεδίο εφαρμογής σε πολλούς τομείς της καθημερινής ζωής, όπως είναι η εκπαίδευση, η υγεία, το εργασιακό περιβάλλον, το εμπόριο, η διαφήμιση, η γεωργία, οι τέχνες και ο πολιτισμός, κ.α.

Εικόνα 1: Με τις τεχνολογίες του Whiteroom οι τοίχοι μιας παραδοσιακής σχολικής αίθουσας μεταμορφώνονται σε μεγάλους διαδραστικούς πίνακες.

Στον χώρο της δυναμικής προσομοίωσης σεναρίων Διάχυτης Νοημοσύνης δίνεται έμφαση στη δημιουργία ενός πλήρως προγραμματιζόμενου περιβάλλοντος (Whiteroom) Εκτεταμένης Πραγματικότητας (XR), το οποίο μπορεί να εκτελέσει οποιοδήποτε σενάριο και λειτουργεί ως πεδίο συνεχούς πειραματισμού για νέες ιδέες και νέες ερευνητικές κατευθύνσεις.

Με τη χρήση εξειδικευμένων εργαλείων που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του Προγράμματος Διάχυτης Νοημοσύνης, καθίσταται εύκολος ο προγραμματισμός διαφορετικών σεναρίων, που μπορούν να εκτελεστούν μέσα στον χώρο, καθώς και η εναλλαγή τους. Για τον σκοπό αυτό παρέχεται η δυνατότητα μοντελοποίησης του χώρου, ενώ παράλληλα ενσωματώνεται οποιαδήποτε τεχνολογία (Technology as a Service) και εφαρμογή (Application as a Service) του Προγράμματος Διάχυτης Νοημοσύνης. Στη συνέχεια, κάνοντας χρήση ενός εργαλείου σύνθεσης σεναρίων, μπορεί να υλοποιείται η λογική του σεναρίου σε μορφή κανόνων που αξιοποιούν γνώση για τον χώρο και για τους χρήστες, καθώς και διασύνδεση με υπηρεσίες και εφαρμογές. Προβλέπεται, επίσης, η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, όπως εκτυπωμένα έξυπνα στοιχεία σύνθεσης επίπλων (intelligent furniture building blocks), προβολή σε κινούμενες και δυναμικά ανασυντιθέμενες επιφάνειες, αναγνώριση αντικειμένων και ατόμων στον χώρο, κλπ. Οι τεχνολογίες του Whiteroom μπορούν να αξιοποιηθούν σε ποικίλους τομείς της καθημερινής ζωής, όπως η εκπαίδευση, η ψυχαγωγία, κοκ.

Στον τομέα της ψυχαγωγίας, το παιχνίδι “Escape the room” εμβυθίζει τους παίκτες στην κρυψώνα ενός μάγου, από όπου πρέπει να βρουν διέξοδο. Οι παίκτες καλούνται να ψάξουν για στοιχεία στον χώρο του δωματίου, προκειμένου να καταφέρουν να αποδράσουν, χρησιμοποιώντας μία φορητή συσκευή επαυξημένης πραγματικότητας (AR).

Εικόνα 2: Εφαρμογή που επιτρέπει τους χρήστες να «μεταφερθούν» και να αλληλεπιδράσουν με ένα ενυδρείο.

Τέλος, στον τομέα της εκπαίδευσης, οι τοίχοι μιας παραδοσιακής σχολικής αίθουσας μπορούν να αξιοποιηθούν ως μεγάλοι διαδραστικοί πίνακες (Εικόνα 1), αλλά και να δώσουν τη δυνατότητα στους μαθητές να εμβυθιστούν σε ποικίλα περιβάλλοντα ανάλογα με τις απαιτήσεις και τη θεματολογία του εκάστοτε μαθήματος. Συγκεκριμένα, το περιβάλλον επιτρέπει στους μαθητές να «μεταφερθούν» σε ένα ενυδρείο (Εικόνα 2) ή στο ηλιακό μας σύστημα (Εικόνα 3), προσελκύοντας την προσοχή και το ενδιαφέρον τους και στοχεύοντας στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος.

Εικόνα 3: Εφαρμογή που επιτρέπει τους χρήστες να «μεταφερθούν» και να αλληλεπιδράσουν με το ηλιακό σύστημα.

Σύνδεσμοι

Εργαστήριο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή: https://www.ics.forth.gr/hci/

Πρόγραμμα Διάχυτης Νοημοσύνης: https://ami.ics.forth.gr/

Επιστημονικός Υπεύθυνος

Καθηγητής Κωνσταντίνος Στεφανίδης

Ινστιτούτο Πληροφορικής (ΙΠ), Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)

  • Επικεφαλής Εργαστηρίου Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή
  • Επικεφαλής Προγράμματος Διάχυτης Νοημοσύνης

Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Συντελεστές

Δρ. Εμμανουήλ Ζηδιανάκης, Δρ. Αστέριος Λεωνίδης, Αντώνης Δημόπουλος, Γιώργος Γαλανάκης, Αντώνης Χατζηαντωνίου, Δρ. Μαρία Κορόζη, Βανέσα Νερούτσου, Νίκος Στιβακτάκης, Μιχάλης Ρούλιος, Ζαχαρίας Περβολαράκης, Σπύρος Παπαρούλης, Γιώργος Παπαρούλης, Νατάσα Νταγιαντά, Αντώνης Κατζουράκης, Δρ. Σταυρούλα Ντοά, Ανδρέας Μιχελάκης, Γιώργος Νικητάκης

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *