Ο γύρος του κόσμου με τις 7 αισθήσεις: messy, sensory & montessory play
Messy Play Greece & Cyprus
Από τη γέννηση έως την πρώιμη παιδική ηλικία, τα παιδιά χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους για να εξερευνήσουν, να μελετήσουν και να κατανοήσουν το περιβάλλον γύρω τους. Αυτά είναι και τα πιο σημαντικά χρόνια για την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Όταν γεννιέται ένα παιδί, οι αισθήσεις του δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένες. Ωριμάζουν μόνο με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα μωρά, τα νήπια και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας εξερευνούν τον αισθητηριακό τους κόσμο. Κάθε νέα εμπειρία που έχουν με διαφορετική αίσθηση δημιουργεί νευρικές συνδέσεις που αναπτύσσουν την “αρχιτεκτονική” του εγκεφάλου τους.
Το αισθητηριακό παιχνίδι ή αλλιώςSensory Play ενεργοποιεί μία ή περισσότερες από τις επτά περιοχές των αισθήσεων του, την απτική, την οσφρητική, τη γευστική, την οπτική, την ακουστική, την αιθουσαία και την ιδιοδεκτική και έτσι συμβάλλει στην ολιστική ανάπτυξή του. Το Messy Play είναι «το αισθητηριακό παιχνίδι που λερώνει, είναι το παιχνίδι κατά τη διάρκεια του οποίου, παιδιά όλων των ικανοτήτων και ηλικιών, χρησιμοποιούν υλικά που απευθύνονται σε όλες τις αισθήσεις… εξερευνούν ελεύθερα και πειραματίζονται, με τον δικό τους τρόπο και στο δικό τους χρόνο, καθοδηγούμενα από τον εαυτό τους και μόνο.» (Ελένη Οικονομίδου, 2015). Κλείνοντας, τοMontessory Play, δηλαδή τα παιχνίδια Μοντεσσοριανής παιδαγωγικής, έχει μια ολιστική, ισορροπημένη προσέγγιση, που βοηθά την φυσική, συναισθηματική, διανοητική και ηθική εξέλιξη του ατόμου. Δεν αποσκοπεί μόνο στην παροχή γνώσεων, αλλά στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας που χαρακτηρίζεται από υπευθυνότητα, ανεξαρτησία, πειθαρχία, αυτοπεποίθηση και αίσθημα ασφάλειας και σεβασμού.
Σκοπός του Συλλόγου Αισθητηριακής Εκπαίδευσης & Θεραπείας Ελλάδας και Κύπρου με δ.τ. Messy Play Greece & Cyprus είναι η διάδοση του αισθητηριακού παιχνιδιού ως παιδαγωγικής προσέγγισης σε Ελλάδα και Κύπρο. Μερικοί από τους στόχους του είναι οι παρακάτω:
- Η διάδοση της χρήσης του αισθητηριακού παιχνιδιού ως εκπαιδευτικού εργαλείου στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και ως εργαλείου έκφρασης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας, για παιδιά και ενήλικες.
- Η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των γονέων γύρω από τις αισθητηριακές ανάγκες των παιδιών τους και η επιμόρφωσή τους γύρω από τις πρακτικές του ελεύθερου αισθητηριακού παιχνιδιού, ως μέσου ψυχαγωγίας, μάθησης και σύνδεσης.
- Η διάδοση της χρήσης του αισθητηριακού παιχνιδιού, ελεύθερου ή κατευθυνόμενου, ως συνοδευτικού εργαλείου πρόληψης και θεραπείας από επαγγελματίες των κλάδων της εργοθεραπείας, λογοθεραπείας, ειδικής αγωγής, φυσιοθεραπείας, ψυχολογίας.
- Η επιμόρφωση των επαγγελματιών ώστε να γνωρίζουν πώς να αγκαλιάσουν και να υποστηρίξουν, με ενσυναίσθηση και σεβασμό, τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών για ελεύθερο αισθητηριακό παιχνίδι, αλλά και των ενηλίκων, καθώς και του ίδιου τους του εαυτού.
- Η δημιουργία ειδικών πολυαισθητηριακών χώρων (messy, sensory & clay rooms), εσωτερικών και εξωτερικών, σε όλη την επικράτεια, τόσο από δημόσιους όσο και ιδιωτικούς φορείς, όπου θα προσφέρονται αισθητηριακοί πόροι και εργαλεία, από επαγγελματίες κατάλληλα εκπαιδευμένους.
- Η υπενθύμιση της σημαντικότητας της εκπαίδευσης των παιδιών στην ύπαιθρο, στο πιο πολυαισθητηριακό περιβάλλον όλων.
- Η υπενθύμιση σχετικά με τη σημαντικότητα της χρήσης του φυσικού πηλού και της σημαντικότητας της αισθητηριακής ενασχόλησης μαζί του, ως πρόληψης ή θεραπείας, για όλους τους ανθρώπους, ανεξάρτητα από ηλικία ή ικανότητες.
- Η διασφάλιση πως οι επαγγελματίες που πράττουν το Messy, Sensory & Clay Play υιοθετούν μια προσέγγιση ενημερωμένη όσον αφορά τη δημιουργικότητα, τις αισθητηριακές ευαισθησίες, την αυτορρύθμιση, την προσκόλληση και το τραύμα.
Σας περιμένουμε να παίξουμε! Το ταξίδι των επτά αισθήσεων ξεκινά σε λίγες μέρες… Γεμίστε την βαλίτσα σας με όρεξη και πάρτε μαζί σας και μια δεύτερη αλλαξιά με ρούχα σε περίπτωση που θέλετε να λερωθείτε με το Oobleck μας.
Υπεύθυνη δράσης: Μάρθα Γκάμαρη, Νηπιαγωγός